donderdag 12 januari 2017

Duurzaam drinken


Jezus en Preken online

"Jezus zei tegen de bedienden: 'Vul de vaten met water.' Ze vulden ze tot de rand. Toen zei hij: 'Schep er nu wat uit, en breng dat naar de ceremoniemeester.' Dat deden ze." (Johannes 2:7-8, NBV2004)

De afloop van het verhaal is bekend. Het water was in prima wijn veranderd. Preken online zegt er het volgende over: "(........) dat is het verbazingwekkende en amper te vatten wonder dat we zoëven hebben gehoord. Alhoewel – zo ongewoon is het nu ook weer niet. Een vrome wijnboer zou dat waarschijnlijk als een heel normaal proces beschrijven: tenslotte is alle wijn ooit water geweest – regenwater, dat dan door de aarde langs de wortels van de wijnstok tot in de rijpe druif is geraakt. Aan wat Jezus die dag op de bruiloft doet, is niet zozeer wat er gebeurt verwonderlijk, maar wel de snelheid en de ietwat eigenaardige manier waarop."

Biafra

Nu ben ik van Christelijke huize, en als kind in de kerkbank gezeten vond ik het verhaal vooral een overbodig kunstje. Die lui op die bruiloft waren al dronken, lezen we iets verderop in het evangelie van Johannes. Wat heeft het nou voor zin om een stel dronken lorren extra, bovendien betere, wijn voor te toveren? Zou Jezus er niet beter aan hebben gedaan om een stelletje kinderen in Biafra (een stukje van Nigeria waar in die jaren een vrijheidsstrijd gaande was en waarvan de vreselijke beelden van hongerende kinderen dagelijks op tv waren) schoon water en een kom rijst te verstrekken? 
Inmiddels ben ik geen kind meer, drink zelf een glaasje teveel waardoor er sprake is van voortschrijdend inzicht. Een glaasje wijn aan tafel hoort erbij!

Marokko

Dat geldt voor mij, maar dat geldt zeker voor Spanjaarden en/of Catalanen. Een aardig verhaal ter illustratie van deze stelling: Een paar jaar geleden ging een Catalaanse vriend van mij als adviseur mee met een klant van hem naar Marokko. "¿Todo bién?" "¡Si, todo bién!" Bijna....... "¿Jaco, weet je wel dat ze in Marokko geen wijn drinken bij het eten?" De goede man kon er niet over uit. Vier dagen Marokko, geen enkele keer wijn bij het eten. De volgende keer moest zijn klant maar een andere adviseur inhuren, hij ging nooit meer mee. Zoveel was wel zeker. 

Klimaatverandering

Het zal u niet verbazen dat ik niet over de gave beschik om water in wijn te veranderen. Druiven telen en zelf wijn maken is een optie, maar het moet wel héél erg snel met de opwarming van de aarde gaan voordat we daar op 2259 m boven zeeniveau iets mee kunnen.
Dus die wijn en dat bier moeten naar boven. Zelf houd ik niet van Cola en andere prikdranken, dat wordt koffie, thee & oploslimonade. Of gewoon een glas water. 

Onderstaand plaatje laat zien hoe dat werkt. Twee vaatjes van 30 l op de rug van onze ezels en je kunt weer een paar dagen voort. 10 dagen ongeveer als je uitgaat van 40 bezoekers per dag die gemiddeld één glas drinken. Met bier doen we hetzelfde, bier van de tap. 
Bijkomend voordeel is dat we geen afval produceren, die vaten gaan heen & weer. 


Toch een wonder

Ik heb me eerlijk gezegd rotgezocht naar een plaatje van een ezel met wijnvaten op zijn rug. Hier in het dorp werd de wijn tot 40 jaar geleden altijd op deze manier aangevoerd, dus zo'n bijzonder beeld is het niet. En hier in het dorp lééfden ze vroeger van de fok van muilezels. 
Toch wel, het dagelijks leven is niet fotogeniek genoeg. Van de 8130 foto's die het archief van de Valls d'Aneu bevat (daar wonen wij, en daar moet die hut ook komen) is er welgeteld één waarop een muilezel staat. . . En die is niet zo erg mooi. 

Veel mooier vind ik de foto waarop Franco staat die in 1955 een electriciteitscentrale kwam openen. Speciaal voor dat bezoek werd er een weg van 12 km dwars door wat nu het nationaal park is aangelegd. Een plaatje met historie. 

Inauguració de la central hidroelèctrica d'Espot. Visita de Franco. Seguici cap al Portarró d'Espot. | Espot

Al goed gekeken naar die ezel met die twee wijnvaten hierboven? Als ik bijgelovig was, zou ik geloven dat dit verhaaltje over wijn & water is geïnspireerd doordat mijn onderbewustzijn tijdens het  bekijken van die foto een wondertje heeft opgemerkt. 

Ziet u het ook?



Terug naar de website

Geen opmerkingen:

Een reactie posten