dinsdag 26 januari 2016

WIFI, studeren, het weer en de appjes



Hoofddorp – Nederlanders kunnen niet meer zonder wifi op het vakantieadres. Of ze in Nederland of het buitenland op vakantie gaan 62% van de Nederlanders vindt het belangrijk dat er op het vakantieadres een wifi verbinding beschikbaar is. Dit blijkt uit de vakantie enquête die Kieskeurig.nl uitvoerde onder ruim 600 consumenten. 62% gebruikt wifi vooral om hun e-mail te checken, 44% ook om whatsapp berichtjes te versturen.

Een paar weken geleden schreef ik een stukje over de WIFI-perikelen van afgelopen jaar. Daarin valt onder meer te lezen dat ik geen zin heb om € 6000 per jaar te betalen om onze geachte clientèle van onbeperkt WIFI te voorzien. 
Het kán namelijk wel, onbeperkt dataverkeer inkopen en doorgeven, als we maar betalen. Wij vinden die € 6000 extra per jaar buitenproportioneel. Dat zijn de kosten die wij betalen om één kind te laten studeren. Liever een studerend kind dan een Youtube filmpje voor een onbekende. Zo eenvoudig is dat.

Het moet wel gratis!

Nu is het zo dat vooral Nederlanders zélf geen zin hebben om voor hun datagebruik te betalen zo valt op te maken uit onderzoekjes die behalve door de consumentenbond onder andere door de ING-bank en Zoover zijn verricht. Er zijn allerlei mogelijkheden om voor jezelf te zorgen tegen schappelijke tarieven. Maar gratis WIFI wordt beschouwd als een grondrecht, zo zei ik al eerder, dus dat mag niks kosten. 
Op die redenering valt best iets af te dingen. Al eeuwenlang worden voor het handhaven van de echte grondrechten via het belastingsysteem forse bijdragen van de burgers gevraagd. Wellicht dat die link voor de gemiddelde Iphone gebruiker iets te ver gezocht is. Komt er thuis trouwens ook niet gewoon maandelijks een factuurtje binnen van de provider?

Beheerst gebruik

Afgelopen jaar was mijn strategie om al onze gasten vriendelijk te vragen zijn/haar telefoon alleen te gebruiken voor appen en mailen en incidenteel het bezoeken van een website. 
Dat werkte onvoldoende en dat is ook logisch. In de eerste plaats realiseert nauwelijks iemand zich wat hij/zij bewust gebruikt en in de tweede plaats zijn er allerlei dingen die die telefoon uitspookt zonder dat jij het weet. Achtergrondtaken uitvoeren heet dat. Kortom, er hoeven helemaal geen ongehoorzame pubers rond te lopen om onze datalimiet van 30G in de maand te overschrijden. En in de praktijk lopen die er óók nog rond, naast ongehoorzame volwassenen vanzelfsprekend.  

Wat zeurt die man nou toch!

Nu misgun ik tot op zekere hoogte mensen noch hun pleziertjes noch hun grondrechten, dus daar zit een zeker spanningsveld in verborgen. Bovendien heb ik eigenlijk geen zin in gezeur over die WIFI. Geklaag over de traagheid, hij ligt plat door overmatig gebruik en dan kan ik weer met een dongeltje een hotspot maken voor een noodgeval, enz. Moe word ik bij de gedachte alleen. 

De oplossing!

Na ampele overwegingen, zoals dat vroeger heette, heb ik de volgende oplossing voor de problemen bedacht. Komende zomer ga ik mijn router managen! Per dag laat ik de router 800 Mb de ether inslingeren, te beginnen om 9 uur 's ochtends. Dan ben ik zelf al lang klaar met mijn werk en kan ongestoord internetten, en dat iedere dag. Belangrijk vind ik dat. 
Vanaf 9 uur is het signaal vrij beschikbaar. Totdat die datalimiet van 800 Mb is bereikt, dan gaat de boel plat tot de volgende morgen 09.00 u.
De onfortuinlijken die in de loop van de dag (???) de pech hebben dat de WIFI niet meer werkt, kunnen dan de volgende ochtend de wekker zetten om zich op tijd bij de hotspot te vervoegen. Rechtvaardiger heb ik ze niet. 

Het weer en de appjes

Zelfs denk ik erover om dagelijks een printje van het weerbericht te maken 's ochtends vroeg als ik aan het werk ben en dat op te hangen bij onze hotspot. Ik las namelijk ergens dat het raadplegen van het weerbericht ongeveer de helft van het vakantie-data-verbruik van de gemiddelde Nederlander uitmaakt. En dat wil ik best geloven, maar dat is een ander verhaal. 
Als ik één keer per dag het weerbericht download en dat distribueer, scheelt dat minstens 100 bezoekjes aan weer-on-line, want het blijkt dat de meeste mensen vaker dan één keer per dag naar dat weerbericht kijken.  

Eén bezoek aan Weeronline kost 1,5 Mb. 100 bezoeken dus 150 Mb. Dat zijn 150.000 appjes zonder foto. Per dag.


Terug naar de website

Naschrift:

Op 12 februari zie ik op Nu.nl de nieuwste statistieken van het mobiele-dataverbruik in Nederland. Vol trots wordt de meer dan verdrievoudiging in een jaar tijd gemeld.......Achter de feiten aanlopen noem je dat. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten