zaterdag 16 januari 2016

Jaco Verstappen in de sneeuw

Autosport 

Spanje, Catalonië in het bijzonder, is gek op auto's en motoren. Er gaat hier in het zomerhalfjaar geen weekend voorbij dat er niet minstens 8 uur tv wordt besteed aan Formule 1 en MotoGP. In Nederland leeft dat, behoudens het weekendje Assen, een stuk minder.

Het zou kunnen dat het aan het veranderen is, want Nederland heeft sinds een jaartje MAX. Een jongetje dat op zijn 16e een contract kreeg in de Formule 1 bij het Toro Rosso team van Red Bull Racing. 

Ria Stalman

Belangstelling volgt succes, of althans de verwachting daarvan. Niemand in Nederland was geïnteresseerd in discuswerpen totdat Ria Stalman in de VS van de verboden vruchten begon te snoepen en ineens Olympisch goud in het vizier kreeg. 

Image
Ria Stalman


Of dat, van die verboden vruchten bedoel ik, Stalman achteraf kwalijk valt te nemen, weet ik niet zo goed. Als ik naar de omvang van haar bovenarmen wat vroeger in haar carriëre kijk, en die  vergelijk ik met de omvang van de onderarmen van één van haar concurrentes uit die tijd, Ilke Wyludda, kan ik me er iets bij voorstellen. Juist deze week heeft Stalman haar "zonden" van 33 jaar geleden opgebiecht. De incubatietijd van zonden lijkt wel 33 jaar te zijn, want Willem Aantjes deed er net zo lang over destijds. En er was nog iets met 33 jaar, maar daar kan ik nu niet opkomen.


Ilke Wyludda

Terug naar MAX in de RB7

Die jongen van Verstappen is plotseling razend populair. Zelfs in Catalonië lijkt hij populairder te zijn dan de Spanjaard Carlos Sainz  jr., zijn maatje bij Toro Rosso. Dat is een Madrileen, dat kan ook de verklaring zijn. 

Het is vandaag 16 januari en twee dagen geleden heeft MAX een rondje door de sneeuw gereden op de Hahnekamm, de beroemdste skipiste ter wereld. 
Dat staat zelfs hier in de krant, op Youtube zie ik dat er in anderhalve dag een stuk of miljoen weergaven zijn geweest als ik de verschillende filmpjes optel. Dat is veel, want er is echt helemaal niks aan, overtuigt uzelf onder deze link 

JACO in de C3

Ik ben niet zo erg van die auto,- en motorsport. Buitendien, áls ik dan eens aan mijn nationalistische sentimenten wordt gekieteld, zoals in de Dakar-rally voor vrachtwagens, waarvan het op NU-sport lijkt of er alleen maar Nederlanders en een paar Russen meedoen -het lijkt wel schaatsen- staat dat hier niet in de krant. In mijn krant doen er alleen maar auto's en motoren mee. 
Schaatsen, zijnde geen kunst, staat hier dan ook niet in de krant. Toen Ria Stalman goud won in LA woonde ik nog niet in Spanje, maar het zou me niet verbazen als dat ook al niet in de krant heeft gestaan.
Wat ik wel zeker weer dat er niet in komt, is wat ik vanmorgen heb meegemaakt. 

Wij wonen precies op de rand van twee klimaatzones. Het skigebied waar ik Tim in de weekends naar toebreng, ligt iets naar het Noorden. In de Atlantische klimaatzone. Daar valt meer neerslag. Het heeft gesneeuwd afgelopen nacht, en daar valt meer neerslag, dus ook meer sneeuw. 

Dat klopt niet altijd, maar nu wel. 

Na Joan Haanappel en Sjoukje Dijkstra hebben we lang moeten wachten totdat Diane de Leeuw, die weliswaar geen Nederlands sprak als import-Amerikaanse, de Nederlandse trots kon kietelen door dubbele Rittbergers en wat al niet op de ijsvloer te leggen. 
Sindsdien is het, geloof ik, niks meer, maar dat is vandaag veranderd. 

Als, ik zeg met nadruk áls, die cameraploeg van RedBull niet met MAX maar vanmorgen met mij was meegegaan, dan had er nu een hartstikke leuk videootje van de korte kür van JACO in zijn C3 viraal kunnen gaan.  

Ik was echter alleen, de camera's waren met MAX mee, de sporen zijn al weer uitgewist door de wind en nieuwe sneeuw. Jammer. 

Terug naar de website



Geen opmerkingen:

Een reactie posten